rss Blogeja ja kolumneja

7.7.2019 15.30

Muovipullon uusi elämä auton materiaalina

Autoteollisuus on tärkeä uusiomuovin käyttäjä, sillä autojen raaka-aineena voidaan usein hyödyntää myös uusiomuoviraaka-aineita, jotka eivät sovellu esimerkiksi elintarvikepakkauksiin. Autonvalmistajat ovat viime vuosina pyrkineet etsimään uusia käyttökohteita kierrätetylle muovimateriaalille ja myös biomuovit tekevät tuloaan autoteollisuuden materiaaleiksi.

Jätemuoville etsitään tällä hetkellä aktiivisesti hyviä käyttökohteita, sillä muovin käyttö pakkaus- ja valmistusmateriaalina on viime vuosina kasvanut huomattavasti. Muovi soveltuu lajiteltuna kierrätettäväksi hyvin, mutta vielä toistaiseksi elinkaarensa päähän tullutta muovia uudelleenkäytetään ja kierrätetään vain vähän verrattuna muihin materiaaleihin, kuten paperiin, lasiin tai metalleihin.

EU valmistelee pitkän aikavälin muovistrategiaa, joka tähtää muovin käytön vähentämiseen ja muovien kierrätettävyyden parantamiseen. Muovistrategiaa toteuttamaan on koottu eri teollisuudenalojen edustajista koostuva muoviallianssi, joka selvittää mahdollisuuksia muovin kierrätyksen lisäämiseksi. Myös autoteollisuus osallistuu aktiivisesti muoviallianssin toimintaan. Autoteollisuus käyttää noin 9 prosenttia EU:ssa tuotetusta muovista. Muovin osuus auton valmistusmateriaalina on viime vuosina kasvanut, sillä autojen suunnittelussa on pyritty energiatehokkuuden parantamiseen kevyemmillä rakenteilla. Uuden auton massasta keskimäärin 15–20 prosenttia on muovia.

Autoteollisuus on tärkeä uusiomuovin käyttäjä, sillä autojen raaka-aineena voidaan usein hyödyntää myös uusiomuoviraaka-aineita, jotka eivät sovellu esimerkiksi elintarvikepakkauksiin. Autonvalmistajat ovat viime vuosina pyrkineet etsimään uusia käyttökohteita kierrätetylle muovimateriaalille ja myös biomuovit tekevät tuloaan autoteollisuuden materiaaleiksi. Esimerkiksi Volvo Cars on asettanut tavoitteekseen, että 25 prosenttia sen käyttämästä muovista valmistetaan kierrätetystä raaka-aineesta vuoteen 2025 mennessä.

Uusiomuovista on jo pitkään valmistettu puskureita, mutta uusiomuovi taipuu monen muunkin autonosan materiaaliksi. Volvo on prototyyppiautossaan pystynyt korvaamaan yli 160 muoviosaa uusiomuovista valmistetuilla osilla. Ford käyttää autoissaan muun muassa soijasta valmistettuja pehmustemateriaaleja ja kertakäyttöpulloista valmistettuja kylkilistoja. Ford valmistaa kertakäyttöpulloista saatavasta uusiomuovista autossa käytettäviä tekstiilejä, muun muassa auton mattoja. Volkswagen käyttää kierrätysmuovia muun muassa vararenkaan kotelon rakenteissa, lattiapäällysteissä ja ohjauspyörässä. Nissan valmistaa kertakäyttöpulloista valmistettavasta uusiomuovista muun muassa äänieristeitä ja lattiamateriaalia. Mercedes Benz valmistaa biomuovista muun muassa autojen moottorikoteloita ja Toyota ilmanvaihtoritilöitä.

Elinkaarensa päässä olevista autoista muoviosat voidaan tunnistaa merkintöjen perusteella. Valmistajat pyrkivät valitsemaan autojen raaka-aineeksi erityisesti kierrätettäviä muovilaatuja. Romuajoneuvoista saatava muovijäte hyödynnetään uusiomateriaalina tai energiana.

Muovin kierrättämisen yhtenä ongelmana on vielä sen saaminen talteen sekajätteen joukosta. Pakkausmuovia kerätään jo yli 600 keräyspisteessä ympäri maata. Lisätietoja kotitalousmuovin keräyspisteistä ja kierrättämisestä on koottu Uusiomuovi Oy:n sivuille.

Hanna Kalenoja
Tieliikenteen Tietokeskus

Palaa otsikoihin