7.7.2019 15.30
Muovipullon uusi elämä auton materiaalina
Autoteollisuus on tärkeä uusiomuovin käyttäjä, sillä autojen raaka-aineena voidaan usein hyödyntää myös uusiomuoviraaka-aineita, jotka eivät sovellu esimerkiksi elintarvikepakkauksiin. Autonvalmistajat ovat viime vuosina pyrkineet etsimään uusia käyttökohteita kierrätetylle muovimateriaalille ja myös biomuovit tekevät tuloaan autoteollisuuden materiaaleiksi.
Jätemuoville etsitään tällä hetkellä aktiivisesti hyviä käyttökohteita, sillä muovin käyttö pakkaus- ja
valmistusmateriaalina on viime vuosina kasvanut huomattavasti. Muovi soveltuu
lajiteltuna kierrätettäväksi hyvin, mutta vielä toistaiseksi elinkaarensa
päähän tullutta muovia uudelleenkäytetään ja kierrätetään vain vähän verrattuna
muihin materiaaleihin, kuten paperiin, lasiin tai metalleihin.
EU valmistelee pitkän aikavälin
muovistrategiaa, joka tähtää muovin käytön vähentämiseen ja muovien
kierrätettävyyden parantamiseen. Muovistrategiaa toteuttamaan on koottu eri
teollisuudenalojen edustajista koostuva
muoviallianssi,
joka selvittää mahdollisuuksia muovin kierrätyksen lisäämiseksi. Myös autoteollisuus
osallistuu aktiivisesti muoviallianssin toimintaan. Autoteollisuus käyttää noin 9 prosenttia EU:ssa tuotetusta muovista. Muovin
osuus auton valmistusmateriaalina on viime vuosina kasvanut, sillä autojen
suunnittelussa on pyritty energiatehokkuuden parantamiseen kevyemmillä
rakenteilla. Uuden auton massasta keskimäärin 15–20 prosenttia on muovia.
Autoteollisuus on tärkeä
uusiomuovin käyttäjä, sillä autojen raaka-aineena voidaan usein hyödyntää myös
uusiomuoviraaka-aineita, jotka eivät sovellu esimerkiksi
elintarvikepakkauksiin. Autonvalmistajat ovat viime vuosina pyrkineet etsimään
uusia käyttökohteita kierrätetylle muovimateriaalille ja myös
biomuovit
tekevät tuloaan autoteollisuuden materiaaleiksi. Esimerkiksi
Volvo Cars on asettanut
tavoitteekseen, että 25 prosenttia sen käyttämästä muovista valmistetaan
kierrätetystä raaka-aineesta vuoteen 2025 mennessä.
Uusiomuovista on jo pitkään valmistettu puskureita, mutta uusiomuovi taipuu monen muunkin autonosan materiaaliksi. Volvo on prototyyppiautossaan
pystynyt korvaamaan yli 160 muoviosaa uusiomuovista valmistetuilla osilla.
Ford käyttää autoissaan
muun muassa soijasta valmistettuja pehmustemateriaaleja ja kertakäyttöpulloista
valmistettuja kylkilistoja. Ford valmistaa kertakäyttöpulloista saatavasta
uusiomuovista autossa käytettäviä tekstiilejä, muun muassa auton mattoja.
Volkswagen käyttää
kierrätysmuovia muun muassa vararenkaan kotelon rakenteissa,
lattiapäällysteissä ja ohjauspyörässä.
Nissan
valmistaa kertakäyttöpulloista valmistettavasta uusiomuovista muun muassa
äänieristeitä ja lattiamateriaalia. Mercedes Benz valmistaa biomuovista muun
muassa autojen moottorikoteloita ja Toyota ilmanvaihtoritilöitä.
Elinkaarensa päässä olevista autoista muoviosat voidaan
tunnistaa merkintöjen perusteella. Valmistajat pyrkivät valitsemaan autojen
raaka-aineeksi erityisesti kierrätettäviä muovilaatuja. Romuajoneuvoista
saatava muovijäte hyödynnetään uusiomateriaalina tai energiana.
Muovin kierrättämisen yhtenä ongelmana on vielä sen saaminen
talteen sekajätteen joukosta. Pakkausmuovia kerätään jo yli 600 keräyspisteessä
ympäri maata. Lisätietoja kotitalousmuovin keräyspisteistä ja kierrättämisestä
on koottu
Uusiomuovi
Oy:n sivuille.
Hanna Kalenoja
Tieliikenteen Tietokeskus
Palaa otsikoihin