Euro-päästöluokkien enimmäisraja-arvot säännellyille päästöille
Pakettiautot ja kevytkuorma-autot
Yksikköinä grammaa per kilometri (paitsi PN, joka kuvaa hiukkasten lukumäärää). Voimaantulo kuvaa vaatimuksen voimaantuloa ajoneuvon tyyppihyväksynnässä. Ensirekisteröinneissä vaatimus astuu yleensä voimaan 12 kuukauden kuluttua tästä.Bensiini, N1 Luokka 1 <1305 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 | 2,72 |
- | - | 0,97 | - | - |
Euro 2 | Tammikuu 1997 | 2,2 | - | - | 0,5 | - | - |
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 2,3 | 0,2 | 0,15 | - | - | - |
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 1,0 | 0,1 | 0,08 | - | - | - |
Euro 5 | Syyskuu 2009 | 1,0 | 0,1 | 0,06 | - | 0,005 | - |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 1,0 | 0,1 | 0,06 | - | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 1,0 | 0,1 | 0,06 | - | 0,0045 | 6×1011 |
Diesel, N1 Luokka 1 <1305 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 |
2,72 | - | 0,97 |
0,14 | - |
Euro 2 IDI |
Tammikuu 1997 | 1,0 | - | 0,70 | 0,08 | - |
Euro 2 DI | Tammikuu 1997 | 1,0 | - | 0,70 | 0,10 | - |
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 0,64 | 0,50 | 0,56 | 0,05 | - |
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 0,5 | 0,25 | 0,30 | 0,025 | - |
Euro 5a | Syyskuu 2009 | 0,5 | 0,18 | 0,23 | 0,005 | - |
Euro 5b | Marraskuu 2011 | 0,5 | 0,18 | 0,23 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,0045 | 6×1011 |
CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
HC + NOx = Hiilivetyjen ja typen oksidien yhteenlaskettu massa
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
PN = hiukkaspäästöt (määrän mukaan, kappaletta per kilometri)
Bensiini, N1 Luokka 2, 1305-1760 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 | 5,17 |
- | - | 1,40 |
- | - |
Euro 2 | Tammikuu 1998 | 4,0 |
- | - | 0,65 |
- | - |
Euro 3 | Tammikuu 2001 | 4,17 |
0,25 | 0,18 | - | - | - |
Euro 4 | Tammikuu 2006 | 1,81 | 0,13 | 0,10 | - | - | - |
Euro 5 | Syyskuu 20010 | 1,81 | 0,13 | 0,075 | - | 0,005 | - |
Euro 6 | Syyskuu 2015 | 1,81 | 0,13 | 0,075 | - | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 1,81 | 0,13 | 0,075 | - | 0,0045 | 6×1011 |
Diesel, N1 Luokka 1, 1305-1760 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 |
5,17 |
- | 1,40 |
0,14 | - |
Euro 2 IDI |
Tammikuu 1997 | 1,25 |
- | 1,0 |
0,08 | - |
Euro 2 DI | Tammikuu 1997 | 1,25 | - | 1,30 | 0,10 | - |
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 0,80 | 0,65 | 0,72 |
0,05 | - |
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 0,63 | 0,33 | 0,39 | 0,025 | - |
Euro 5a | Syyskuu 2009 | 0,63 | 0,235 | 0,295 | 0,005 | - |
Euro 5b | Marraskuu 2011 | 0,63 | 0,235 | 0,295 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 0,63 | 0,105 | 0,195 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 0,63 | 0,105 | 0,195 | 0,0045 | 6×1011 |
CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
HC + NOx = Hiilivetyjen ja typen oksidien yhteenlaskettu massa
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
PN = hiukkaspäästöt (määrän mukaan, kappaletta per kilometri)
Bensiini, N1 Luokka 3, >1760 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 | 6,90 |
- | - | 1,70 |
- | - |
Euro 2 | Tammikuu 1998 | 5,0 |
- | - | 0,80 |
- | - |
Euro 3 | Tammikuu 2001 | 5,22 |
0,29 | 0,21 | - | - | - |
Euro 4 | Tammikuu 2006 | 2,27 |
0,16 | 0,11 | - | - | - |
Euro 5 | Syyskuu 20010 | 2,27 |
0,16 | 0,082 | - | 0,005 | - |
Euro 6 | Syyskuu 2015 | 2,27 |
0,16 | 0,082 | - | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 2,27 | 0,16 | 0,082 | - | 0,0045 | 6×1011 |
Diesel, N1 Luokka 3, >1760 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 |
6,90 |
- | 1,70 |
0,14 | - |
Euro 2 IDI |
Tammikuu 1997 | 1,5 |
- | 1,20 |
0,08 | - |
Euro 2 DI | Tammikuu 1997 | 1,5 | - | 1,60 | 0,10 | - |
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 0,95 | 0,78 | 0,86 |
0,05 | - |
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 0,74 | 0,39 | 0,46 | 0,025 | - |
Euro 5a | Syyskuu 2009 | 0,74 | 0,280 | 0,350 | 0,005 | - |
Euro 5b | Marraskuu 2011 | 0,74 | 0,280 | 0,350 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 0,74 | 0,125 | 0,215 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 0,74 | 0,125 | 0,215 | 0,0045 | 6×1011 |
CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
HC + NOx = Hiilivetyjen ja typen oksidien yhteenlaskettu massa
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
PN = hiukkaspäästöt (määrän mukaan, kappaletta per kilometri)
Bensiini, N1 Luokka 3, >1760 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 | 6,90 |
- | - | 1,70 |
- | - |
Euro 2 | Tammikuu 1998 | 5,0 |
- | - | 0,80 |
- | - |
Euro 3 | Tammikuu 2001 | 5,22 |
0,29 | 0,21 | - | - | - |
Euro 4 | Tammikuu 2006 | 2,27 |
0,16 | 0,11 | - | - | - |
Euro 5 | Syyskuu 20010 | 2,27 |
0,16 | 0,082 | - | 0,005 | - |
Euro 6 | Syyskuu 2015 | 2,27 |
0,16 | 0,082 | - | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 2,27 | 0,16 | 0,082 | - | 0,0045 | 6×1011 |
Diesel, N1 Luokka 3, >1760 kg
Luokitus | Voimaantulo | CO | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 1 | Lokakuu 1994 |
6,90 |
- | 1,70 |
0,14 | - |
Euro 2 IDI |
Tammikuu 1997 | 1,5 |
- | 1,20 |
0,08 | - |
Euro 2 DI | Tammikuu 1997 | 1,5 | - | 1,60 | 0,10 | - |
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 0,95 | 0,78 | 0,86 |
0,05 | - |
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 0,74 | 0,39 | 0,46 | 0,025 | - |
Euro 5a | Syyskuu 2009 | 0,74 | 0,280 | 0,350 | 0,005 | - |
Euro 5b | Marraskuu 2011 | 0,74 | 0,280 | 0,350 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 0,74 | 0,125 | 0,215 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Marraskuu 2026 | 0,74 | 0,125 | 0,215 | 0,0045 | 6×1011 |
CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
HC + NOx = Hiilivetyjen ja typen oksidien yhteenlaskettu massa
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
PN = hiukkaspäästöt (määrän mukaan, kappaletta per kilometri)
Bensiini, N2 (3,5-12 tonnia)
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 5 | Syyskuu 20010 | 2,27 |
0,16 | 0,082 | - | 0,005 | - |
Euro 6 | Syyskuu 2015 | 2,27 |
0,16 | 0,082 | - | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Toukokuu 2028 | 2,27 | 0,16 | 0,082 | - | 0,0045 | 6×1011 |
Diesel, N2 (3,5-12 tonnia)
Luokitus | Voimaantulo | CO | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
Euro 5a | Syyskuu 2009 | 0,74 | 0,280 | 0,350 | 0,005 | - |
Euro 5b | Marraskuu 2011 | 0,74 | 0,280 | 0,350 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 0,74 | 0,125 | 0,215 | 0,005 | 6×1011 |
Euro 7 | Toukokuu 2028 | 0,74 | 0,125 | 0,215 | 0,0045 | 6×1011 |
CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
HC + NOx = Hiilivetyjen ja typen oksidien yhteenlaskettu massa
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
PN = hiukkaspäästöt (määrän mukaan, kappaletta per kilometri)