Taustaa kevytautoista
Kevytauto on nopeusrajoitettu henkilöauto
Kevytautoja koskevat rajoitukset
Jokainen markkinoille tuleva uusi henkilöautomalli käy läpi törmäystestit, jotka mittaavat kolariturvallisuuden lisäksi jalankulkijan turvallisuutta törmäystilanteissa. Testit ohjaavat henkilöautojen tuotekehitystä ja testivaatimukset kiristyvät turvateknologian kehittyessä. Mopoautoissa, maataloustraktoreissa tai mopoissa ei ole sen paremmin kolaria ehkäiseviä varusteita kuin törmäystilanteissa energiaa sitovia turvakorirakenteitakaan. Esimerkiksi vuonna 2015 mopoautot joutuivat 20 kertaa henkilöautoa useammin henkilövahinkoon johtaneeseen onnettomuuteen suhteessa ajettuihin kilometreihin.
Ajo-opetusta nuoren tarpeiden mukaan
Mopoautokorttiin vaaditaan nykyisin neljä teoriatuntia opetusta ja ajokokeen suorittaminen. Ajokokeen menestyksekäs suorittaminen edellyttää käytännössä ajoharjoittelua, joten vaikka ajotunnit eivät ole pakollisia, vain harvoin mopoautokortin voi suorittaa ilman autokoulusta hankittuja tai opetusluvalla suoritettuja ajotunteja.
Lain hyväksynnän yhteydessä edellytettiin selvitystä uudistuksen vaikutuksista vuoden 2021 loppuun mennessä. Kevytautoja koskevia ajo-oikeusvaatimuksia voidaan siis tarvittaessa arvioida uudelleen lähivuosien aikana, jos ajo-opetuksen määrän lisäämiselle on tarvetta.
Kevytautojen määrän on arvioitu jäävän pieneksi
Kevytautoja
on arvosteltu siitä, että ne yksipuolistavat nuorten liikkumista ja vievät
matkustajia muun muassa joukkoliikenteestä ja pyöräilystä. Nuoret käyttävät
liikennetutkimusten mukaan monipuolisesti eri kulkutapoja ja liikkuvat usein
jalan ja pyörällä. Tutkimukset
eivät anna viitteitä siitä, että nuorten monimuotoinen kulkutapajakauma
muuttuisi, vaikka kevytauto olisi yksi kulkutapavaihtoehto. Kevytautojen on
arvioitu korvaavan ensisijaisesti mopoilla, kevytmoottoripyörillä ja
mopoautolla tehtyjä matkoja. Saattoliikenne eli henkilöauton matkustajana
kulkeminen, on ylivoimaisesti suosituin kulkutapa nuorten omassa elinpiirissään
tekemillä matkoilla. Kevytauton onkin arvioitu vähentävän ensisijaisesti
autolla kyyditsemisen määrää. Kevytautojen määrän on arvioitu jäävän 0,5–1,5 prosenttiin Suomen henkilöautokannasta.