Viimeaikaiset Autotuojat ja -teollisuus ry:n lausunnot
AT antaa lausuntoja ajankohtaisista laki- ja säädösvalmisteluista ja tekee esityksiä viranomaisille ja päätöksentekijöille autoja, liikennettä ja liikenneturvallisuutta, liikenteen taloudellista ohjausta, liikenteen ympäristövaikutuksia sekä kuluttajaviestintää ja kuluttajansuojaa koskevissa asioissa. Lausuntoja laaditaan usein yhdessä Autoalan Keskusliiton kanssa, jolloin ne edustavat autoalan elinkeinojärjestöjen yhteistä kantaa.2025
Lausunto valtakunnalliset liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta
Lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnokseen ja ympäristöselostukseen
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan keskusliitto ry kiittävät mahdollisuudesta lausua valtakunnallisen liikennejärjestelmänsuunnitelman luonnokseen ja ympäristöselostukseen.
Strategiset linjaukset ja niiden vastaavuus valtakunnallisen liikennejärjestelmän kehittämistarpeisiin
Autotuojat ja -teollisuus ry:n ja Autoalan keskusliiton näkemyksen mukaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksen strategiset linjaukset vastaavat pääsääntöisesti valtakunnallisen liikennejärjestelmän kehittämistarpeita. Korostamme kuitenkin liikenteen merkitystä logistisen kilpailukykymme vahvistamisessa ja esitetyn rahoituksen riittämättömyyttä tiestön kunnossapitämiseksi ja kehittämiseksi.
Kansalaisten hyvinvoinnin ja elinkeinoelämän kannalta olennaisen tärkeitä edellytyksiä on hyvä saavutettavuus ja monipuoliset liikkumismahdollisuudet. Vaikka kaupunkiseudut kasvavat ja väestö keskittyy kasvukaupunkiseuduille, kehitys ei yksiselitteisesti ole johtanut yhdyskuntarakenteen tiivistymiseen, sillä kasvu kohdistuu laajalti myös kaupunkiseutujen kehysalueille ja työssäkäyntialueet ovat laajentuneet. On ilmeistä, että jatkossakin henkilöautolla on tärkeä merkitys myös kaupunkiseutujen liikennejärjestelmässä
Toimivuutta koskevissa strategisissa linjauksissa korostamme jakeluinfran merkitystä, jotta eri alueiden saavutettavuus ja kansalaisten sujuva liikkuminen toteutuvat.
Pidämme hyvänä, että turvallisuutta koskevissa strategisissa linjauksissa liikenneturvallisuuden osalta painotetaan toimenpiteitä, jotka pyrkivät ehkäisemään ihmisten virheistä johtuvia onnettomuuksia.
Korostamme, että autokannan uudistaminen on keskeinen toimi liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Uusissa autoissa on turvallisuusteknologiaa, joka aktiivisesti ehkäisee onnettomuuksia. Onnettomuusinstituutin antamissa turvallisuuden parantamisehdotuksissa nostetaan esiin ajoneuvokannan uudistumisen tukeminen, jotta vanhat, tukijärjestelmättömät ajoneuvot poistuisivat liikenteestä. Tärkeimpiä kuljettajaa tukevia järjestelmiä ovat onnettomuustutkinnan perusteella esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä, jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sekä älykäs nopeusavustin.
Strategian toteuttamiseksi tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä. Autotuojat ja -teollisuus ja Autoalan keskusliitto ry ovat esittäneen vuosina 2015 ja 2018 toteutetun romutuspalkkiokampanjan uusimista. Mallissa romutuskuntoisen auton kierrättämisestä kuluttaja saisi 1500-2500 euron tuen uuden, turvallisemman auton hankintaan.
Kestävyystavoitteiden saavuttamisessa yksityisautoilun rooli on merkittävä, sillä laajassa osassa Suomea yksityisautoilu on keskeinen tapa turvata eri väestöryhmien liikkumismahdollisuus. Autokannan uusiutuminen edistää myös ympäristönäkökulmasta strategisten tavoitteiden saavuttamista – uudet autot ovat vanhoja autoja selvästi vähäpäästöisempiä.
Suunnitelmaluonnoksen toimenpiteet
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto esittävät, että valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa huomioidaan jatkossa päästökaupan huutokauppatulot. Soveltuvina käyttökohteina esitämme liikenneturvallisuutta parantavaa ja vähäpäästöisiin autoihin kannustavaa kierrätyspalkkiokampanjaa.
Erityisesti raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymän vaatimat uusien käyttövoimien lataus- ja jakeluverkostot olisi otettava vahvemmin toimenpiteisiin.
Suunnitelmaluonnoksen rahoituksen kohdennus
Liikennejärjestelmäsuunnitelman kiistaton ansio on pitkäjänteisen rahoitusraamin muodostaminen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle ja ylläpitämiselle. Suunnitelmaluonnoksessa ei ole varsinaisesti jaettu rahoitusta eri väylämuotojen kesken. Tieliikenteen merkitys on niin tavara- kuin henkilöliikenteessä olennaisen tärkeä ja tiestön merkitys tulee huomioida rahoituksen kohdentamisessa.
Suunnitelmaluonnoksen vaikutusarviointi ja ympäristöarviointi
Pidämme tärkeänä, että päätöksiä tehtäessä käytettävissä on riittävät ja kattavat vaikutusarvioinnit. Liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutusarvioinnissa tulee arvioida erityisesti vaikutuksia yrityksiin ja elinkeinoelämään, saavutettavuuteen sekä maan kilpailukyvyn varmistamiseen. Toivomme yleisesti, että liikkumista koskevien päätösten visio on pitkäaikainen, jolloin kuluttajat ja yritykset uskaltavat investoida ajoneuvokalustoon nykyistä paremmin.
Keskeinen ympäristöön ja turvallisuuteen vaikuttava tekijä liikenteessä on ajoneuvokannan ikä. Viime vuoden aikana Suomen ajoneuvokannan keski-ikä vanheni historiallisen suuret 0,4 vuotta. Näemme tärkeänä, että arvioinnissa huomioitaisiin ajoneuvokannan vanhenemisen vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja ympäristötavoitteiden saavuttamiseen.