Viimeaikaiset Autotuojat ja -teollisuus ry:n lausunnot
AT antaa lausuntoja ajankohtaisista laki- ja säädösvalmisteluista ja tekee esityksiä viranomaisille ja päätöksentekijöille autoja, liikennettä ja liikenneturvallisuutta, liikenteen taloudellista ohjausta, liikenteen ympäristövaikutuksia sekä kuluttajaviestintää ja kuluttajansuojaa koskevissa asioissa. Lausuntoja laaditaan usein yhdessä Autoalan Keskusliiton kanssa, jolloin ne edustavat autoalan elinkeinojärjestöjen yhteistä kantaa.2024
Lausunto taksisääntelyn arviomuistiosta
Nykyisessä lainsäädännössä taksinkuljettajalta ei edellytetä koulutusta, vaan ammattiin pääsee suorittamalla hyväksytysti taksinkuljettajilta vaaditun kokeen. Kannatamme Taksiliiton esittämää pakollista vähintään 21 tunnin koulutuksen suorittamista taksinkuljettajan riittävän ammattitaidon varmistamiseksi. Koetta tulisi edellyttää jälkikäteen myös alalle vuoden 2018 jälkeen tulleilta.
Kannatamme vastuun yrittäjäkokeen järjestämisestä siirtämistä Traficomin tehtäväksi kokeen laadun ja yhteismitallisuuden varmistamiseksi.
Kannatamme värillistä rekisterikilpeä taksien tunnisteeksi, sillä värillisen kilven avulla asiakkaat voivat helposti tunnistaa luvallisesti taksipalveluja tarjoavat yritykset ja ne helpottavat viranomaisten valvontatehtävää. Uutena hankittavissa taksiautoissa kilvet olisi mahdollista asentaa ensirekisteröinnin yhteydessä ja käytettynä taksikäyttöön hankittavissa autoissa kilvet tilattaisiin esimerkiksi katsastusasemalle. Värillisten taksikilpien käyttöön on päädytty myös monissa muissa maissa muun muassa valvonnan helpottamiseksi.
Kannatamme arviomuistiossa esitettyä muutosta, jossa taksiliikenneluvan haltijan velvollisuutena olisi huolehtia, että ammattimaisessa henkilöliikenteessä käytettävä ajoneuvo on sen yksinomaisessa hallinnassa, ja se on merkitty liikenneasioiden rekisteriin. Osamaksulla tai leasingillä hankituissa autoissa edellytettäisiin, että taksiliikenneluvan haltija on ajoneuvon ainoa haltija. Kuten arviomuistiossa on mainittu, on tärkeää, että ajoneuvon vuokraaminen tai leasing on jatkossakin mahdollista.
Jaamme Taksiliiton esille nostaman huolen isojen esteettömien ajoneuvojen määrän vähenemisestä ajoneuvokannasta. Yrittäjät ovat kustannussyistä siirtyneet pieniin esteettömiin ajoneuvoihin,
jolloin isompien useamman kuin yhden pyörätuolin kuljetuksiin soveltuvien autojen saatavuus on vähentynyt. Julkisten hankintojen kilpailutuksissa tulisikin ottaa huomioon isojen esteettömien ajoneuvojen
korkeammat hankinta- ja käyttökustannukset. Kannatamme Taksiliiton ehdotusta siitä, että useiden kilpailutusten pohjana käytettävää valtioneuvoston asetusta sairasvakuutuksesta korvattavien taksimatkojen enimmäishinnoista muutetaan siten, että kuljetuksessa voidaan käyttää II-taksaa, mikäli kuljetuksessa käytetään isoa esteetöntä ajoneuvoa.
Liikenteen päästöjen vähentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi esitämme lisäksi, että jatkovalmistelussa selvitettäisiin, olisiko taksiliikenteeseen käytettäviltä ajoneuvoilta perusteltua edellyttää tärkeimpiä turvavarusteita (esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus) ja tietyn pakokaasupäästöluokan vaatimusten täyttämistä. Taksiautoilta voitaisiin edellyttää esimerkiksi tietyn ikärajan alittamista, jotta taataan, että taksien turvavaruste- ja päästöteknologiavaatimukset seuraisivat teknologian ja ajoneuvolainsäädännön kehitystä.