Pakokaasupäästöjä koskevat normit EU:ssa

Autojen haitallisten pakokaasupäästöjen määrää säännellään EU:ssa ns. Euro-säädöksillä, jotka ovat ajoneuvolajikohtaisia. Säädökset koskevat tyyppihyväksyntävaiheessa mitattavia säänneltyjä päästöjä. Mittaukset tehdään laboratoriossa tarkkaan määritellyin toistettavin menetelmin.

Laboratoriossa tehtävää ns. WLTP-mittausta täydentää liikenteessä tehtävä typen oksidien ja hiukkasten RDE-mittaus, jossa sovelletaan samoja raja-arvoja kuin laboratoriomittauksissa, mutta raja-arvoihin käytetään ns. korjauskerrointa.

Komissio antoi marraskuussa 2022 esityksensä uusiksi Euro 7 -päästönormeiksi, jotka astuisivat voimaan vuonna 2025. Esitetyt päästönormit sisältävät pakokaasupäästöjen lisäksi raja-arvoja myös jarrujen hiukkaspäästöille ja renkaiden mikromuovipäästöille. Komission esitystä käsitellään EU-parlamentissa ja neuvostossa vuoden 2023 aikana.

Euro-päästöluokkien enimmäisraja-arvot säännellyille päästöille

Taulukot koskevat henkilöautoja, yksikköinä grammaa per kilometri (paitsi PN, joka kuvaa hiukkasten lukumäärää).

Bensiini

Luokitus Voimaantulo CO HC NMHC NOx HC ja NOx PM PN (lukumäärä)
 NH3
Euro 1 Heinäkuu 1992 3,16 - - - 1,13 - -  
Euro 2 Tammikuu 1996 2,20 - - - 0,5 - -  
Euro 3 Tammikuu 2000 2,20 0,2 - 0,15 - - -  
Euro 4 Tammikuu 2005 1 0,1 - 0,08 - - -  
Euro 5 Syyskuu 2009 1 0,1 0,068 0,06 - 0,005 -  
Euro 6 Syyskuu 2014 1 0,1 0,068 0,06 - 0,005 6×1011  
Euro 7
Alustava arvio heinäkuu 2025
0,5
0,1
0,068
0,06
-
0,0045
6×1011 0,02

Diesel

Luokitus Voimaantulo CO HC
NMHC
NOx HC ja NOx PM PN
(lukumäärä)
 NH3
Euro 1 Heinäkuu 1992 3,16

- 1,13 0,18 -  
Euro 2 Tammikuu 1996 1

- 0,7 0,08 -  
Euro 3 Tammikuu 2000 0,66

0,5 0,56 0,05 -  
Euro 4 Tammikuu 2005 0,5

0,25 0,3 0,025 -  
Euro 5a Syyskuu 2009 0,5

0,18 0,23 0,005 -  
Euro 5b Syyskuu 2011 0,5

0,18 0,23 0,005 6×1011  
Euro 6 Syyskuu 2014 0,5

0,08 0,17 0,005 6×1011  
Euro 7
Alustava arvio heinäkuu 2025
0,5 0,10,068
0,06-
0,00456×1011 0,02


CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
PN = hiukkaspäästöt (määrän mukaan, kappaletta per kilometri)
NH3 = ammoniakki

Euro-päästöluokkien kehitys

Euro 1 käytössä 7.1992 alkaen (uusien autojen tyyppihyväksyntää koskien)

-          Asetti päästörajat (hiilimonoksidi, HC ja NOx sekä hiukkaspäästöt)

Euro 2 käytössä 1.1996 alkaen

-          Tiukensi hiilimonoksidia, hiilivetyjen ja typenoksidien yhteismäärää sekä hiukkaspäästöjä

Euro 3 käytössä 1.2000 alkaen

-          Kiristi aiempia päästörajoja ja asetti erillisen rajan typen oksidipäästöille

Euro 4 käytössä 1.2005 alkaen

-          Pienensi sallittujen hiukkaspäästöjen sekä typen oksidipäästöjen määrän puoleen

Euro 5 käytössä 9.2009 alkaen

-          Pienensi sallittujen hiukkaspäästöjen määrän viidesosaan

-          Dieselautoihin hiukkassuodattimet poistamaan päästöjä

Euro 6 käytössä 9.2014 alkaen

-          Pienensi typen oksidien päästörajan alle puoleen aiemmasta

-          SCR-järjestelmä poistaa noin 90 prosenttia typen oksidipäästöistä


Euro 6 -normissa tapahtuneet muutokset ja vuosina 2015-2027:

Euro 6b -päästöstandardi=Euro 6 -päästövaatimukset, tarkistettu menetelmä hiukkasten mittaamiseen, hiukkasmäärän standardit (alustavat arvot suoraruiskutteisella puristussytytysmoottorilla varustettuja ajoneuvoja varten), mittaus uusiutuvia polttoaineita sisältäville sekoituspolttoaineille E10 ja B7 matalissa lämpötiloissa

Euro 6c -päästöstandardi = RDE-testaus ainoastaan seurantaan (not to exceed (NTE) -päästörajoja ei sovelleta), muutoin täydet Euro 6 -päästövaatimukset. OBD Euro 6-2, testaus E10 ja B7 polttoaineilla

Euro 6c-EVAP -päästöstandardi=NOx:n RDE-testaus ainoastaan seurantaan (NTE-päästörajoja ei sovelleta), muutoin täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus), tarkistettu haihtumispäästöjen testausmenettely.

Euro 6d-TEMP -päästöstandardilla tarkoitetaan Euro 6 -päästövaatimuksia, joissa on otettu huomioon lopulliset hiukkasmäärän standardit ja vertailupolttoaineen E10 ja B7 käyttö WLTP-testisyklillä sekä typen oksidi -päästöjen RDE-testaus väliaikaisella kertoimella 2,1 ja hiukkasten väliaikaisella kertoimella 1,5

Euro 6d-TEMP-EVAP –päästöstandardi=NOx:n RDE-testaus väliaikaisia vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja soveltaen, muutoin täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus), tarkistettu haihtumispäästöjen testausmenettely.

Euro 6d-TEMP-ISC -päästöstandardi = RDE-testaus väliaikaisia vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja soveltaen, täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus) ja uusi käytönaikaista vaatimuksenmukaisuutta koskeva menettely.

Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC = NOx:n RDE-testaus väliaikaisia vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja soveltaen, täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus), 48 tunnin haihtumispäästöjen testausmenettely ja uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely.

Euro 6d -päästöstandardi = RDE-testaus vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja NOx = 1.43, PM = 1.5 soveltaen, muutoin täydet Euro 6 -päästövaatimukset.

Euro 6d-ISC = RDE-testaus vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja NOx = 1.43, PM = 1.5 soveltaen, täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset, 48 tunnin haihtumispäästöjen testausmenettely ja uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely.

Euro 6e-bis-FCM = RDE-testaus tunnuslukuja 1,1 (NOx) ja 1,34 (PN) soveltaen, RDE-testin lämpötila-alueen laajentaminen, ladattavien hybridien hyötykertoimen referenssitoimintamatka kasvaa 4 260 kilometriin