Pakokaasupäästöjä koskevat normit EU:ssa
Autojen haitallisten pakokaasupäästöjen määrää säännellään EU:ssa ns. Euro-säädöksillä, jotka ovat ajoneuvolajikohtaisia. Säädökset koskevat tyyppihyväksyntävaiheessa mitattavia säänneltyjä päästöjä. Mittaukset tehdään laboratoriossa tarkkaan määritellyin toistettavin menetelmin.Laboratoriossa tehtävää ns. WLTP-mittausta täydentää liikenteessä tehtävä typen oksidien ja hiukkasten RDE-mittaus, jossa sovelletaan samoja raja-arvoja kuin laboratoriomittauksissa, mutta raja-arvoihin käytetään ns. korjauskerrointa.
Euro-päästöluokkien enimmäisraja-arvot säännellyille päästöille
Taulukot koskevat henkilöautoja, yksikköinä grammaa per kilometri (paitsi PN, joka kuvaa hiukkasten lukumäärää).Bensiini
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC | NMHC | NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
NH3 |
Euro 1 | Heinäkuu 1992 | 3,16 | - | - | - | 1,13 | - | - | |
Euro 2 | Tammikuu 1996 | 2,20 | - | - | - | 0,5 | - | - | |
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 2,20 | 0,2 | - | 0,15 | - | - | - | |
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 1 | 0,1 | - | 0,08 | - | - | - | |
Euro 5 | Syyskuu 2009 | 1 | 0,1 | 0,068 | 0,06 | - | 0,005 | - | |
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 1 | 0,1 | 0,068 | 0,06 | - | 0,005 | 6×1011 | |
Euro 7 | Alustava arvio heinäkuu 2025 | 0,5 | 0,1 | 0,068 | 0,06 | - | 0,0045 | 6×1011 | 0,02 |
Diesel
Luokitus | Voimaantulo | CO | HC |
NMHC |
NOx | HC ja NOx | PM | PN (lukumäärä) |
NH3 |
Euro 1 | Heinäkuu 1992 | 3,16 | - | 1,13 | 0,18 | - | |||
Euro 2 | Tammikuu 1996 | 1 | - | 0,7 | 0,08 | - | |||
Euro 3 | Tammikuu 2000 | 0,66 | 0,5 | 0,56 | 0,05 | - | |||
Euro 4 | Tammikuu 2005 | 0,5 | 0,25 | 0,3 | 0,025 | - | |||
Euro 5a | Syyskuu 2009 | 0,5 | 0,18 | 0,23 | 0,005 | - | |||
Euro 5b | Syyskuu 2011 | 0,5 | 0,18 | 0,23 | 0,005 | 6×1011 | |||
Euro 6 | Syyskuu 2014 | 0,5 | 0,08 | 0,17 | 0,005 | 6×1011 | |||
Euro 7 | Alustava arvio heinäkuu 2025 | 0,5 | 0,1 | 0,068 | 0,06 | - | 0,0045 | 6×1011 | 0,02 |
CO = hiilimonoksidi, häkä
HC = hiilivedyt (esimerkiksi palamaton polttoaine)
NMHC = hiilivedyt ilman metaania
NOx = typen oksidit
PM = hiukkaspäästöt (massan mukaan)
Euro-päästöluokkien kehitys
Euro 1 käytössä 7.1992 alkaen (uusien autojen tyyppihyväksyntää koskien)
- Asetti päästörajat (hiilimonoksidi, HC ja NOx sekä hiukkaspäästöt)
Euro 2 käytössä 1.1996 alkaen
- Tiukensi hiilimonoksidia, hiilivetyjen ja typenoksidien yhteismäärää sekä hiukkaspäästöjä
Euro 3 käytössä 1.2000 alkaen
- Kiristi aiempia päästörajoja ja asetti erillisen rajan typen oksidipäästöille
Euro 4 käytössä 1.2005 alkaen
- Pienensi sallittujen hiukkaspäästöjen sekä typen oksidipäästöjen määrän puoleen
Euro 5 käytössä 9.2009 alkaen
- Pienensi sallittujen hiukkaspäästöjen määrän viidesosaan
- Dieselautoihin hiukkassuodattimet poistamaan päästöjä
Euro 6 käytössä 9.2014 alkaen
- Pienensi typen oksidien päästörajan alle puoleen aiemmasta
- SCR-järjestelmä poistaa noin 90 prosenttia typen oksidipäästöistä
Euro 6b -päästöstandardi=Euro 6 -päästövaatimukset, tarkistettu menetelmä hiukkasten mittaamiseen, hiukkasmäärän standardit (alustavat arvot suoraruiskutteisella puristussytytysmoottorilla varustettuja ajoneuvoja varten), mittaus uusiutuvia polttoaineita sisältäville sekoituspolttoaineille E10 ja B7 matalissa lämpötiloissa
Euro 6c -päästöstandardi = RDE-testaus ainoastaan seurantaan (not to exceed (NTE) -päästörajoja ei sovelleta), muutoin täydet Euro 6 -päästövaatimukset. OBD Euro 6-2, testaus E10 ja B7 polttoaineilla
Euro 6c-EVAP -päästöstandardi=NOx:n RDE-testaus ainoastaan seurantaan (NTE-päästörajoja ei sovelleta), muutoin täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus), tarkistettu haihtumispäästöjen testausmenettely.
Euro 6d-TEMP -päästöstandardilla tarkoitetaan Euro 6 -päästövaatimuksia, joissa on otettu huomioon lopulliset hiukkasmäärän standardit ja vertailupolttoaineen E10 ja B7 käyttö WLTP-testisyklillä sekä typen oksidi -päästöjen RDE-testaus väliaikaisella kertoimella 2,1 ja hiukkasten väliaikaisella kertoimella 1,5
Euro 6d-TEMP-EVAP –päästöstandardi=NOx:n RDE-testaus väliaikaisia vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja soveltaen, muutoin täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus), tarkistettu haihtumispäästöjen testausmenettely.
Euro 6d-TEMP-ISC -päästöstandardi = RDE-testaus väliaikaisia vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja soveltaen, täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus) ja uusi käytönaikaista vaatimuksenmukaisuutta koskeva menettely.
Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC = NOx:n RDE-testaus väliaikaisia vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja soveltaen, täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset (myös hiukkasmäärän RDE-testaus), 48 tunnin haihtumispäästöjen testausmenettely ja uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely.
Euro 6d -päästöstandardi = RDE-testaus vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja NOx = 1.43, PM = 1.5 soveltaen, muutoin täydet Euro 6 -päästövaatimukset.
Euro 6d-ISC = RDE-testaus vaatimustenmukaisuuden tunnuslukuja NOx = 1.43, PM = 1.5 soveltaen, täydet Euro 6 -pakokaasupäästövaatimukset, 48 tunnin haihtumispäästöjen testausmenettely ja uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely.
Euro 6e-bis-FCM = RDE-testaus tunnuslukuja 1,1 (NOx) ja 1,34 (PN) soveltaen, RDE-testin lämpötila-alueen laajentaminen, ladattavien hybridien hyötykertoimen referenssitoimintamatka kasvaa 4 260 kilometriin