Liikenneturvallisuus paranee autokannan uusiutuessa  


Tieliikenteen turvallisuus on Suomessa kehittynyt myönteiseen suuntaan viime vuosina. Vuonna 2016 liikenteessä kuolleita (220) ja loukkaantuneita (5 384) oli ennakkotiedon mukaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin.
kehitys_1970_2016Liikenneturvallisuustilanteen paranemiseen on viime vuosina vaikuttanut myös autojen kehittyneemmät turvallisuusominaisuudet. Uudenlaiset aktiiviset ja passiiviset turvalaitteet ovat vähentäneet selvästi henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää ja lieventäneet onnettomuuksien seurauksia. Henkilöautojen keski-ikä on Suomessa kasvanut jo noin 12 vuoteen. Valtioneuvoston vuonna 2016 hyväksymän liikenneturvallisuutta koskevan periaatepäätöksen visiona on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös ajoneuvokannan nuorentamista, jolloin uusi turvallisempi ajoneuvotekniikka yleistyisi Suomenkin autokannassa nykyistä nopeammin.

Viime vuosikymmeninä liikenneturvallisuutta ovat parantaneet muun muassa automaattiset turvavyön kiristimet, turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut. Autojen turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä (ESC), automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa vaimentavat turvakorirakenteet, jarruassistentti ja jalankulkijoiden turvallisuutta parantava turvatyyny. Uusissa autossa on usein monia kuljettajaa avustavat sovelluksia, kuten kaistavahti, mukautuva nopeudensäätöjärjestelmä sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistusjärjestelmä. Onnettomuustietoinstituutin tutkimuksen mukaan uusimmat autot tarjoavat kuljettajalleen keskimäärin 10–20 % paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna. Turvallisia autoja löytyy nykyisin kaikista kokoluokista.

Autojen törmäysturvallisuutta voidaan vertailla  Euro NCAP:n (European New Car Assessment Programme) testitulosten avulla. Euro NCAP -testit on aloitettu Euroopassa vuonna 1995. Euro NCAP -testeissä auto testataan etu- ja sivutömäystilanteissa arvioiden sekä lapsi-, että aikuismatkustajien loukkaantumisriskiä. Lisäksi arvioidaan jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäyksessä ja auton turvajärjestelmiä.



Liikenneturvallisuus