Autovero ja muut liikenteen verot

Suomessa on EU-maiden toseksi korkein auton hankinnan verotus, mikä hidastaa autokannan uudistumista. Vuoden 2016 lopussa liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 11,8 vuotta. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä oli 20,2 vuotta.

Verotuksella voidaan tukea liikennepolitiikan tavoitteita, kuten liikenneturvallisuuden parantamista ja päästöjen vähentämistä. Suomessakin tavoitteena on ollut siirtää verotuksen painopistettä hankinnasta käyttöön, mikä ohjaisi selvästi enemmän energiataloudelliseen ajoneuvokalustoon.

Suurimmassa osassa EU-maita ei ole auton hankintaverotusta, vaan verotuksen painopiste on vuosittaisissa käyttömaksuissa, eli ajoneuvoveron tapaisessa verossa. Korkean autoveron maita ovat Suomen lisäksi Tanska, Irlanti, Portugali, Alankomaat ja Kreikka. EFTA-maista myös Norjassa on suhteellisen korkea autovero. Suomessa keskimääräinen autovero on EU:n toiseksi suurin, vuonna 2016 keskimääräinen autovero oli noin 6 500 euroa. Korkean autoveron takia henkilöautojen hankintahinnat ovat Suomessa noin neljänneksen EU-maiden keskitasoa korkeammat.

Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat koko EU:ssa vähentyneet nopeasti vuoden 2008 jälkeen. Vuonna 2016 ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat 120,4 g/km. Ennen veromuutosta vuonna 2007 uusien autojen keskimääräinen CO2-päästö oli 178 g/km. Taustalla on EU:n autonvalmistajille asettama päästöjen tavoitearvo vuosille 2015 ja 2020, joka on vähentänyt merkittävästi tarjolle tulevien automallien polttoaineenkulutusta ja sitä kautta myös hiilidioksidipäästöjä. Valmistajille asetettu päästöraja on 120–130 g CO2/km vuoteen 2015 mennessä ja 95 g/km vuoteen 2021 mennessä. Myös kuluttajakysyntä on viime vuosina suuntautunut selvästi enemmän vähäpäästöistä ajoneuvokantaa suosivaksi. 

Muut liikenteen verot

Arvonlisäveron suuruus autoissa ja polttoaineissa on tällä hetkellä 24 %. Tieliikenne maksaa arvonlisäveron ohella erityisveroja. Merkittävimmät näistä ovat bensiinistä ja dieselöljystä perittävä polttoainevero, henkilö- ja pakettiautojen sekä moottoripyörien käyttöönotossa perittävä autovero sekä vuosittainen ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja ja muilta kuin bensiiniä polttoaineena käyttäviltä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoilta perittävästä käyttövoimaverosta. Polttoaineveron määrästä peritään myös arvonlisävero. Vuonna 2016 valtio keräsi tieliikenteestä veroja lähes 8 miljardia euroa.

Tieliikenteen verotusta on tarkemmin kuvattu Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilla.


Tulosta sivu
Autotuojat ja-teollisuus ry • Ateneuminkuja 2 C, 10. krs • 00100 Helsinki
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä