IMG 2501

 

Liikenneturvallisuus

 

Uusien autojen turvallisuus on kehittynyt viimevuosina nopeassa tahdissa. Lähes kaikki uudet automallit on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla ja ajonvakautusjärjestelmillä, joilla on saavutettu merkittävää parannusta liikenneturvallisuuteen. Myös monet kuljettajaa tukevat järjestelmät, kuten kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta ja jarruassistentit, jotka joissakin malleissa jarruttavat jopa automaattisesti esteen nähdessään, ovat yleistymässä. Turvatyynyt suojaavat uusissa autoissa jo kaikkia matkustajia sekä etu-, että sivutörmäystilanteissa, kun niitä vanhemmissa malleissa oli vain etutörmäyksen varalta kuljettajaa ja mahdollisesti etumatkustajaa varten.

 

Uudet korirakenteet ovat entistä lujempia ja kevyempiä ja suojaavat matkustajia entistä paremmin. Nykyaikainen korirakenne on suunniteltu ottamaan vastaan kolareissa syntyvä törmäysenergia ja sitomaan se hallittuihin muodonmuutoksiin säilyttäen samalla matkustajatilat mahdollisimman muuttumattomina.

 

Vasta viime vuosina on alettu kiinnittämään huomiota myös autojen törmäysturvallisuuteen kevyttä liikennettä kohtaan ja tätä myötä auton keulan muodoista on tehty pyöreämpiä ja niissä käytetään joustavampia materiaaleja.

 

Autojen törmäysturvallisuutta voidaan vertailla Euro NCAP:n (European New Car Assessment Programme) testitulosten avulla. Euro NCAP testit on aloitettu Euroopassa vuonna 1995. Euro NCAP testeissä auto testataan etu- ja sivutömäystilanteissa arvioiden sekä lapsi-, että aikuismatkustajien loukkaantumisriskiä. Lisäksi arvioidaan jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäyksessä ja auton turvajärjestelmiä.

 

Lisätietoja: www.euroncap.com


Tulosta sivu
Autotuojat ja-teollisuus ry • Ateneuminkuja 2 C, 10. krs • 00100 Helsinki
Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä